FAQ for applications to the PhD council

Hvordan kommer jeg i gang med min ansøgning?

Det første, du skal gøre, er at kontakte en professionshøjskole eller et universitet. Det er meget vigtigt, da de enkelte konsortier typisk har interne tidsfrister, som kan ligge tidligt på foråret. Derefter kan du aftale det videre ansøgningsforløb med de relevante kontaktpersoner på universiteter og professionshøjskoler. Det er således ikke nok, at du selv har fundet en relevant vejleder.

Hvad er et konsortium?

Et konsortium er et samarbejde mellem mindst et universitet og en professionshøjskole. Der kan også være flere universiteter og professionshøjskoler involveret i samarbejdet. Det er en forudsætning for din ansøgning, at dit ph.d.-projekt indgår i et sådant samarbejde.

Hvad er en samarbejdsaftale?

Det er en forudsætning for din ansøgning, at der foreligger en samarbejdsaftale mellem de deltagende institutioner: mindst et universitet og en professionshøjskole.  Samarbejdsaftalen, bilag E i ansøgningen, skal redegøre for relevante forhold som for eksempel ansættelsessted, hvordan din arbejdsforpligtelse skal udmøntes, fordeling af overhead samt vejledning.

Kan jeg søge, hvis jeg ikke har færdiggjort min adgangsgivende eksamen?

Det er den relevante ph.d.-skole, der afgør, om du er kvalificeret til at søge et ph.d.-stipendium. Hvis de giver dig en forhåndsgodkendelse, skal du indsende en kopi af adgangsgivende eksamensbevis til Ph.d.-rådets sekretariat inden for den tidsfrist, som er angivet i ansøgningsvejledning.

Kan jeg søge et stipendium på baggrund af en kandidatgrad?

Det er den relevante ph.d.-skole, der afgør, om du er kvalificeret til at søge et ph.d.-stipendium. Du skal derfor kontakte dem og spørge.

Kan jeg sende supplerende bilag med min ansøgning?

Du skal kun indsende de bilag, som er nævnt i ansøgningsvejledning. Bilag derudover vil ikke indgå i bedømmelsen af ansøgningen.

Hvornår kan jeg starte på mit ph.d.-projekt?

Ph.d.-projekterne forventes at starte 1. januar.

Skal jeg være ansat på en professionshøjskole for at søge?

Nej. Eneste krav er, at du både under uddannelsen og efterfølgende skal kunne undervise på professionshøjskolerne og indgå i forskning og udvikling i professionsfeltet. Dit ansættelsesforhold er en del af den samarbejdsaftale, som skal indgås i konsortiet bag din ansøgning (bilag E).

Kan jeg gennemføre mit ph.d.-projekt på deltid?

Nej. Ph.d.-stipendierne er defineret som tre-årige projekter.

Hvad er de typiske grunde til afslag på en ansøgning?

De typiske grunde til afslag er:

• Problemformuleringen ikke er tilstrækkelig præcis og afgrænset
  • Sammenhængen mellem problemformulering, teoretisk baggrund og metodedesign er ikke klar og velbegrundet
  • Metodedesignet er ikke tilstrækkelig klart og relevant
  • Redegørelsen for, hvordan projektet bidrager med nyt til allerede eksisterende national og international forskning og viden, er ikke tilstrækkelig
  • Projektbeskrivelsen indeholder ikke i tilstrækkelig grad de elementer, som er nævnt i ansøgningsvejledningen
  • Ansøgningen lever ikke i tilstrækkelig grad op til vurderingskriterierne nævnt i opslaget
  • Projektet omhandler ikke i tilstrækkelig grad forskning, men har karakter af et udviklingsprojekt